03 september, 2009

Nostalgi

När jag var liten såg Burlöv Center helt annorlunda ut. Mindre glas, mindre 'måste-andas-fashion'. Det stenbelagda golvet var åt det gulare hållet och till skillnad från idag bodde de flesta som vistades där i Burlöv eller strax utanför. Blomsteraffären låg på en öppen yta strax utanför kassorna, istället för en inskränkt liten area vid ena utgången vilket nu är fallet.
Med andra ord är det bra mycket fräschare nu. Det enda som jag egentligen saknar från det gamla BC, är en liten maskin som var placerad ungefär där folk från Telenor numera brukar stå och marknadsföra nya modeller.
Den huvudsakliga delen utgjordes av en kanin (OBS ej levande - dock ej heller död), och om man tryckte på en knapp, löd ett meddelande som bara sjuder nostalgi för en nittiotvåa som jag:
"Funny Bunny heter jag, och jag är så god och glad. Vill du ha en liten grej, stoppa då fem kronor i mej!"
Så tjatade man till sig en femma från sin ömma moder, lillebror ska också få en, och sedan ägnade man hela shoppingrundan åt att trycka på den där knappen, om och om igen. Om mamma tappade bort sina ungar, visste hon var de höll hus, vill säga.
Tyvärr var inte de små "grejorna" till så mycket större glädje när man växte upp (de tappade sin glans under ungefär 1,5 vecka, dvs tills man fick en ny), och under de senare åren har nog flertalet sålts vidare på diverse loppis. Min lillebror kommer nog under de kommande åren börja intressera sig för andra sorters "Funny Bunnies" och om vi tappar bort varandra kommer mamma aldrig någonsin kunna finna mig på Burlövs Center - om hon inte kommer ihåg att sätta på sin mobil, vill säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar