14 september, 2009

Plus och Minus


En sak jag länge funderat över, är om man ser annorlunda ut för olika personer. Alltså om ens utseende uppfattas olika från person till person. En person kan ju tycka man är skitsnygg, medan en annan inte alls håller med.

Sedan kan jag ju tycka jag ser bra ut en dag, medan jag dagen efter knappt vill visa mig för folk. Det kan vara på grund av saker som att min näsa är lite rödaktig, hårstråna i mitt ögonbryn ligger konstigt eller att huden runt ögonen är lite svullen - saker som självfallet ingen annan tänker på.


Sedan är det ju allt det där kemiska. Man utsöndrar olika lukter och beroende på hur dessa matchar med andra personers lukter, attraheras man mer eller mindre av varandra.

Kan dessa även göra så att man ser en persons utseendemässiga fördelar respektive nackdelar? Jag har nämligen märkt att vissa killar man passerar tittar på en, medans andra knappt ens slänger iväg en blick. Vad är det som gör att man för vissa personer ser bra ut, och för andra inte?

Självklart spelar en massa faktorer in. Kanske har killarna som inte tittar flickvän och väljer då att inte se på andra. Kanske har de haft en dålig dag eller så har de bråttom någonstans.

Men ibland får man ju en känsla, som att man känner i nacken när någon kollar på en.

Hur ser jag ut för andra?

5 kommentarer:

  1. Ser färgen blå likadan ut genom allas ögon? Samma princip. Väldigt intressant!

    SvaraRadera
  2. Nej, det gör den ju inte. Olika nyanser ses som olika färger av alla, ett vanligt är turkos - är den blågrön eller grönblå?

    SvaraRadera
  3. Nej, men jag menar, om man kunde se ur en annan människas ögon, kanske allt skulle se förvrängt ut. Kanske mitt blått, är rött i en annan människas ögon. Därför är dessa mellanfärger lite knepiga att bestämma. Förstår du vad jag menar?

    SvaraRadera
  4. Jag fattar=) Kanske då olika nyanser och färger i ljuset framhäver olika ansiktsdrag?

    SvaraRadera
  5. Med tanke på att allt ljus är elektromagnetisk strånling med varrierande våglängder så finns det bara ett sett att läsa av varje individuell färg, även om avläsningen kan tolkas på olika sätt vid behandling av olika maskiner (läs hjärnor) så finns det fortfarande den lägsta våglängden en maskin med ett par människoögon kan läsa av och den högsta - dvs svart och vitt. Och alla färger där emellan visas i just "olika färger" beroende på variationen mellan deras individuella våglängder. Så ta en färgcirkel och snurra runt på den och se hur "förvrängt" och galet allt kan se ut. hehe.

    SvaraRadera