26 mars, 2012

Tevespelsfilosofi

Jag slogs av en filosofisk tanke. Den liknar lite grand tanken att vi och vår värld bara existerar i någon annans medvetande, att vi bara är en annan varelses tanke (läs mer i mitt gamla inlägg).
Tänk om det finns "higher beings", kalla det gudar eller bara människor på ett högre plan, och att dessa sitter och spelar typ tevespel, och att vårt liv på jorden är detta spelet. De skapar sina egna karaktärer och vi människor är dessa karaktärer. Jag, Ika, är en karaktär skapad en högre människa som skapat mig helt och hållet efter sina egna egenskaper. Jag, karaktären, har till hundra procent spelarens fysiska och psykiska drag. Finns jag då? Jag tror att jag är en enskild person som har en fri vilja och kan tänka själv, men egentligen styrs mina tankar och handlingar av den högre existerande spelaren. Det är bara det att jag och spelaren är till 100 procent likadana. Innebär att jag och spelaren är exakt samma person att jag existerar lika väl som hon? Egentligen är jag ju bara en produkt av hennes fantasi och för henne existerar jag bara i spelet som en karaktär som för henne egentligen inte existerar "på riktigt".

Problemet liknar ett i boken "Filosofiska frågor", där en astronaut befinner sig på en rymdstation långt bort från Jorden. Mänskligheten har kommit på ett sätt att klona människors kroppar och skapa hjärnor som kan formateras med information. Astronauten har utrustning som tillåter honom att scanna allt innehåll i sin hjärna, alla minnen och egenskaper, hela hans personlighet, och skicka detta till Jorden. Någonting händer som kräver astronautens närvaro på jorden. Att resa dit hade tagit för lång tid, så astronauten scannar sitt hjärninnehåll och skickar detta till jorden, där man scannar in det i astronautens klonade kropp och därmed formaterar hans hjärna till att uppföra sig precis som den ursprungliga astronauten.
Vilken av dessa två är den "riktiga" astronauten? Är båda två lika mycket denna person? Hur förändras detta om inscanningen av hjärninnehållet förstör originalet? Kan detta scenario då likställas med att astronauten reser tillbaks till jorden?
Om scanningen inte förstör originalet bildas andra följdfrågor. I ögonblicket som astronautklonen vaknar upp finns det två exakt likadana personer (som kan tolkas som samma person), men efter en tid kommer de olika kropparna ha varit med om olika upplevelser och då kommer troligtvis även deras personlighet ha förändrats. Är båda två fortfarande astronauten?

Jag hoppas ni förstod den första delen, om tevespelsgrejen, den blev rätt flummig och var inte lätt att formulera. Bara fråga annars!

/Ika

1 kommentar:

  1. Det kan väl hända att du och världen du uppfattar egentligen bara är en dröm en annan varelse har... :) eller är du själv varelsen eller kanske bara en annan människa eller rentav nån på en annan planet som drömmer... Eftersom man inte kan veta det med säkerhet så bör då åxå varenda dröm man har tas på större allvar för de kan egentligen bara vara paralella drömmar till drömmen du (varelsen) har om ditt liv... :) ifråga om hjärninnehållets överföring på astrnauten kan du fråga dig om nyfödda identiska tvillingar inte ändå är enskilda individer ävenom de är identiska och har vuxit upp precis i samma vardag... Roboten kan inte således bli astronauten på nåt vis ! :)

    SvaraRadera