11 maj, 2013

Varierande konstanter

En kort diskussion om en fråga som många nog tycker är smått dum, men som jag faktiskt aldrig har hört ställas:
Varför har vi antagit att det finns vissa "naturkonstanter", dvs värden på vissa parametrar i universum som alltid är desamma? Detsamma gäller "naturlagarna". Hur kan vi bara anta att de alltid varit desamma, och bilda våra kosmologiska teorier efter det? Tänk om fysikens lagar förändras över tiden, eller med universums egenskaper (i tiden eller i olika delar av det), och att även värdena på våra "konstanter" förändras. Tänk om gravitationskonstanten var annorlunda vid Big Bang, och att den egentligen beror på säg "masskoncentrationen" i universum (vilket hade inneburit att den var annorlunda nu).
Tankesättet bygger väl på postulatet att universum ser mer eller mindre likadant ut överallt, men det är väl inte heller säkert, särskilt inte om vi kollar bakåt i tiden.
Vi har utvecklat ett ramverk för universum som vi bara antagit är sant, för att det verkar vara så just nu. Men vi har levt under en så ofantligt liten del av universums historia, hur kan vi anta att det vi sett under vår tid är allmängiltigt och evigt? Beskrivningen av universums början, utveckling och slut kanske beskrivs av lagar som beror på vilket skede i utvecklingen vi är i, och det har vi inte haft tid att upptäcka än. Om man undersökte hur lagarna såg ut om man lät parametrar variera kanske man hade funnit helt nya samband.

/Ika

2 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Vad roligt att läsa om dina tankar kring fysik! Mina tankar är inte så långt bort från dina ska jag erkänna.

    Jag tänkte fråga om du får betalt för att skriva den här bloggen eller gör du det för skoj skull? Till hösten vill masterprogramsansvarig gärna ha någon som bloggar på kandidatnivå när jag själv slutar min kandidat. Så vill du skriva om fysikgrejer, som du redan gör och tjäna 2000kr på ett halvår så säg till=)

    Om du inte har hittat den än så är min blogg: www.kandfyuppsala.blogspot.se

    Det här med varierande konstanter har jag också funderar mycket på. Till och börjat med har jag accepterat de som vi mäter upp idag och anser vara "fundamentala". Sen har det diskuterats här och där av mer och mindre viktiga fysikmänniskor att varje förändring av en parameter ger ett nytt universum. Ett universum där "fysiken" i sig fungerar typ lika och att det bara är värdena på konstanterna som har ändrats.

    Har du funderat något över varför de uppmätta konstanterna har just de värdena de har?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, vilket privilegium att skriva för kandidatprogrammet! Jag svarar om det på facebook!
      Visst har jag funderat lite på varför de har vissa värden, och man har ju hört om multiversumteorin och jag är mycket inne på just det, att vi finns i universat med våra konstanter just för att i ett universum med andra värden, hade vi som livsform inte kunnat existera. Allting passar lite för bra liksom, vilket det ju hintas flitigt om på de sista sidorna i Physics Handbook:)

      Radera