17 december, 2012

Mer rumtidsflumm åt folket!

(Ytterligare en text som jag skrev för nån månad sedan och som inte riktigt når ända fram såhär i efterhand:)

Rumtiden är "kompaktare"där mycket massa är koncentrerad för att den delen av universum ska kunna beskrivas mer "accurately", typ adaptiva metoder i Matlab för er som vet hur sådana funkar. Massa och rumtid är alltså "intertwined", inte genom att massa kröker rumtiden, men att rumtiden kröker sig efter hur massan ser ut där.

Rumtiden drar ihop sig vid massor, detta sker hela tiden i och med att universum går mot minskad entropi, men för att bibehålla samma utsträckning, "medelkoncentration" (av koordinater?) måste rumtiden i mellanrummet mellan dessa masscentran accelereras ifrån varandra. Så egentligen utvidgas inte universum, utan behåller samma utsträckning, bara det att koncentrationen av rumtiden förändras inuti den här "universum-inhängnaden"

/Ika

2 kommentarer:

  1. Hej igen!
    Har du funderat något över det här med att expansionen av rumtiden sker utanför galaxhopar. När jag tänkte mig först att rumtiden expanderade tänkte jag utanför vårt solsystem. Men det är gigantiska avstånd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, såg det här först nu - dvs när jag loggade in för att skriva om just det! Kolla inlägget den 21:a augusti och svara gärna mer utförligt där!

      Radera